Burka, Niqab?

Debatten som just nu rasar i landet om huruvida muslimskt troende människor skall få använda sin burka eller niqab på sina arbetsplatser eller skolgång, är väl inte precis någonting jag går runt och funderar mig ihjäl på. Rent personligt så berörs jag inte alls av detta, men det är ju ändå svårt att inte låta sig antastas av debatten, ändå. Så het som den ju är, och som den stoltserar på de flesta löpsedlar och debattprogram, så är det ju en mycket laddat fråga. Men så är ju också all religion det, oansätt om det handlar om kristna eller muslimer, som är aktuella i detta fallet...


Personligt så är det mig en stor gåta hur man som människa kan låta sig styras så till den grad av någon religion som vissa grupper gör. Och nu vill jag med detta säga att det gäller även alla dessa kristna församlingar med sina vridna syn likaväl som om det är islamister... Om vi lyfter på slöjorna bakom alla religioner så tycker jag väl att det handlar mycket om hokus pokus och hit med dina pengar, i stort sätt... Men, nu var det inte detta det skulle handla om nu!


Det är ju klart att det vill uppstå en viss problematik om en, låt oss säga en lärare skall stå framför en klass och undervisa i en klädesdräkt där man endast kan se ett par ögon som bara blinker till lite mellan varven, eller?
Och hur skulle det se ut hos psykologen som sitter där insvept i ett stort lager tyger? Skulle jag då som patient äga känslan av när kontakt med min läkare? Knappast! Och om nu "Frk. Muslim" skulle vilja ansöka till polisskolan och bli antagen, hur skulle det se ut på fältet? Det skall väl inte mycket IQ till för att förstå att i många yrken och samhällssidor i övrigt, så handlar det väldigt mycket om signalspråk och om kroppsspråk, kommunication. Lite hämmat måste det väl ändå bli bakom alla dessa lager med plagg på plagg.., eller?
Jag kan visst köpa människors rätt till att gå klädd bäst fasen dom vill, absolut. Som ungdom var jag en inbiten hårdrockare och INGEN kunde få mig att avstå från mina nitar, skitiga jeansväst och trasiga skinnjacka,INGEN! Och jag väljer här att dra vissa paralleller, för jag tycker inte det här med religioner behöver gå så mycket djupare än vissa tiders idoldyrkan... Problemet är bara, att när det gäller sina idoler så växer man allt som oftast bort från dem på ett naturligt sätt... Och, nu har inte jag själv läst den, men enligt massor av människor, även muslimer själva, så står det ingenstans i deras -koranen - att det skall vara någon "dresscode" på deras kvinnor, utan det skall vara ANSTÄNDIGA KLÄDER!


Nej, det handlar nog om dessa människors män och deras kvinnosyn
, om ni frågar mig, och om det är så, om det är så löjligt enkelt, så måste jag nog ställa mig i leden till motståndarna. För i så fall handlar det om ett sjukt beteende, ett alldeles för vridet kvinnosyn som i sig borde finnas i en helt annan diskusjon, som jag nog tror - innerst inne - de nog också skulle ha det svårt att helt gå victorious ut i från....


Respekt för andra människor - för all del. Men åt alla människor också... även för muslimska kvinnor och deras frihet och rätt till ett jämställt samhälle. Synar man samhällsstrukturen kring vissa länder där burka och niqab är lika vanligt som Volvo är i Sverige, så syns det nog väldigt snart att själva ordet "jämställdhet" inte ens finns...
Kulturkrocken är oändligt stor och det långt innan detta ämnet kom upp... För min del spelar det som sagt ingen egentlig roll, men måste jag ta någon ställning så väljer jag motståndarnas sida....


:-)

Peace and love!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0