En liten tanke under ett tidigt snöfall...

Jag tror, att många människor i allmänhet ser sig blinda på andras framgångar och då yngre i synnerhet, utan att se till den helhet som egentligen föreligger. En sorts onyanserad blanding mellan - inte sjuklig avvund, idoldyrkan och en början till målmedvetenhet. Att se sig själv ställd mot väl etablerade individer eller yrkesutövare är väl kanske det som gör att vi människor driver oss själva framåt, i mångt och mycket, men det krävs nog en hel del självinsikt och förståelse i helhet för att inte tappa sin balans in i mellan varven...
Att anamma en livstil är ett stort steg för oss människor. Att på sätt och vis, kan jag tycka, kunde leva ut sin dröm på heltid, så att säga är nog ett mål för de flesta av oss. Åtminstone till en början, under vissa stadier av våra liv. Det kan gå lite hur som helst med den varan. Konstigt vore det nog annars, då vi då skulle haft en hel värld bestående av 6 miljarder vällyckade och sucessfulla människor på våran jord - Åh, vilken underbar värld! Ha ha ha...


Nu är ju inte fallet så (tyvärr?) och många av oss ser nog tillbaka på våra liv och undrar hur i helvetet saker och ting kunde gå så här fel, hur blev det så här osv osv.. Jag själv måste nog ställa mig i den skaran, utan att jag i dag mår dåligt av det, för det om. Det finns så mycket annat i livet än ren och skär sucess, vilket i sig är ett högst relativt begrepp! För mig handlar det ordet sucess om att må bra i mig själv och som människa, och leva tillsammans med den eller de som betyder något för mig. Varken mer eller mindre...

En dröm kanske man kan säga att det är att få leva ut sitt liv till det fullaste, om man nu helt kan förstå hur det skulle vara att göra så. Och som det är med alla oss människor så är drömmar unika och har en lika slående och olik betydelse för alla och envar. För många är den stora drömmen att få bli en förälder vid något tillfälle i livet, för andra kanske de skulle slippa att vara det när de väl blivit det? Den arbetslösa vars högsta önskan är att tillskaffa sig ett arbete är kanske i rak motsats till den som redan har sitt jobb och måhända är less på det, trött på att behöva arbeta... Nyansernas nätverk drar sig från innerligheterna till den krassaste ytterlighet och kan benämnas med precis lika många variationer som det finns människor på jorden, och vi tycker alla olika. Vi har alla våra differentiella behov och mål men, törs jag tro, försätter oss själva i positioner vi inte helt hade förutbestämt för oss själva vid något tidigare tillfälle i livet. Jag kan tycka att det är helt ok, egentligen, det ger liksom en liten krydda i tillvaron som, vill nog många hålla med om, vore en något blastant och tråkig tillställning om vi kunde staka ut i förväg, eller??
Det är väl det som är det spännande med nya hus, att man inte vet hur det ser ut bakom den oöppnade dörren...
Men sen vet man ju inte heller hur det ser ut i grunden heller, ty den går ju inte alltid att skåda genom från utsidan och kan ge en och annan överraskning i framtiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0