"Mitt lilla bygge"

Ännu ett år stormar mot sin utgång. Lika okuvligt som alla andra utgående år, ser vi - och dras vi alla med i -denna utväxling av erfarenheter, liv och leverne som bjuds kring den kallaste av årstider. Ofrånkomligt står man här, som med mössan i hand, och låter sig svepas med av reflektionernas tyngda tankar...
Det är ingenting generellt med detta. det gäller inte alls för den stora massan, utan ett antagande från min sida (ett av få!).
Utan mitt eget bemötande av tider av detta slag är, ideligen att det gamla året belyses i sitt eget sken. Jag gillar att lägga min tid i min hand i dagar som dessa, och blicka bakåt på det gångna.
Och en hel del har hänt!
...
Från där jag kommit sen min "livs-omläggande spårväg", har otroliga saker kommit in i händelsernas centrum - och tåget är överhuvudtaget inte alls på väg att hejdas, verkar det som.
Jag är lycklig i dagar som pågår, åren som går och äntligen - mitt liv i dem!
Det största som hänt i det här året dock, är att vi (tjejen och jag) slutat röka. En dröm nästan, som gått i uppfyllelse och som jag nästan sätter högre än att lägga ner min förödande livstil för några år sedan. De går naturligtvis inte att jämföras och skall självfallet inte bli det heller. Men det ena ger det andra så att säga, och när tidens slöja lägger sig över det ena, så framstår det andra allt klarare och starkare i nuet. I vilket fall som, så känner jag enbart stor lycka över tilltaget att lägga cigaretterna på hyllan.
Det har gått bara 3 månader än, så peppar peppar...
...
En annan sak som det (snart) gångna året fört med sig är, att jag äntligen blivit kreditvärdig. Det tog mig fem år att bli det och med en ihärdig strävan att få till det.
När jag ser på TV program som "Lyxfällan" så känner jag i stort sätt enbart bedrövelse över hur "vanliga människor" kan sabba sina tillgångar på de sätten de gör det på, utan en tanke på hur långtgående konsekvenserna kan komma att bli. Sen att programledarna styr upp deras liv på ett par månader finner jag enbart märkligt...
Men nu går det inte för mig att bara sammansätta det utgående året, utan det sätter sig bättre i mig att slå i hop åren från då jag lade om min kurs i livet; alltså de senaste sex åren och se hur utvecklingskurvan sträcker sig obönhörligt uppåt.
Mer som en kedjereaktion ser jag det som vilket också stödjer det sättet jag gillar att se mitt liv. Jag har inte helt fått för mig att se "det korta perspektivet" än. Frukterna som skall höstas blir så mycket godare om jag ser med lite större vyer... + att livet bör ses - tycker jag - i mer långtgående linjer än enbart år för år.
För i stort sätt ligger min syn på min egen tillvaro - eller vara - i, att tog det mig tjugo år att rasera det så kan jag lätt ge det tjugo år att bygga upp det igen, också! Värre än så behöver det inte vara och, det ger mig mycket större utrymme att bedriva "mitt lilla bygge" på och i kring.
...
GOTT NYTTÅR, FOLKS!!!

Kommentarer
Postat av: Riley

John Irving sträckläste jag (Ciderhusreglerna) för några år sedan, och hämtade faktiskt hem Owen Meany ifrån bibliotekets gallring för ett tag sedan men det har inte blivit av att jag har tagit tag i den än. Då kanske jag skulle göra det med andra ord?



Önskar dig ett gott nytt år och en fantastisk fortsättning! :D

2010-12-30 @ 13:45:06
URL: http://leavingfargo.blogg.se/
Postat av: Kjell

:-) Önskar dig med en helt underbar fortsättning och ett eminent nytt år, Riley!!



PS! just nu är jag på sluttampen av John Irving`s: Until I find you och den slår allt annet han har faktiskt!

:-)

2010-12-30 @ 14:30:05
URL: http://ktorum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0