Två kontrasterande bilder...

I går öppnade jag min e-post i vanlig ordning och fann till min stora förvåning två mail skickade till mig från min onkel Reidar  från Namsos. Bifogat fanns två bilder från en svunnen tid, tagna på helt olika tider. Det första var från Grimstad, där jag stolt poserade bredvid min andra onkel, Björn, ifört Jervs gula och blåa matchställ - det var inför en stundande match (som vanligt! :-)). Det slående med bilden är min uppsyn som jag nyss valde att beskriva som "stolt poserande". Tillsynes verkar jag allt annat än just det - stolt. Men det var jag! Av mer än en anledning också. Ett besök på den tiden av onkel Björn var alltid en mycket stor begivenhet i mitt liv, våra liv. Det var alltid långt mellan gångerna och därför en stor händelse och denna gången skulle jag även få visa upp mig själv och mitt lag i en match där onkel Björn skulle titta på. Dubbel lycka alltså... Men på den tiden, var stolthet ett begrepp som var, för mig obekant och låg dolt långt inom mig. Det står mig klarare än någonsin nu i dag, då jag återser bilden som strax satte igång minnets uppvaknande. Mot mig syns tydligt den mörka uppsyn som lyser ifrån ögon som sätt så alltför mycket, för den ringa ålder. Skeendet torde vara ungefär ett år efter min fars bortgång och alltså ett år (ungefär, om inte jag är helt ute och cyklar...) innan min mor och syster förolyckades. Tillika var det då som det stormade som allra värst i livet och antagligen en komplett omöjlighet att få något ljus i en underkuvad stolthet. Axlarnas hållning och den nedtryckta blicken med sitt skinande mörker, vittnar tydligt, och ger mig ett kvitto på, hur det stod till på den tiden. Detta är ju förstås inget nytt för mig, men på ett vis en skön bekräftelse på ett känsloliv som jag jobbat hårt med genom tidens gång och på samma gång känns det som en nödvändig uppdatering att få se detta i dag.
Jag borde varit glad men var det så långt därifrån...
Nästa bild är från Namsos, dit jag flyttade en kort tid efter jag blivit föräldralös som 12 åring. Bilden är från en av kvällarna vi ofta var hos onkel Kåre som bodde granne med oss. Den här bilden måste vara något år efter att jag flyttade dit upp, för med på den finns även min lilla syster Torunn som även hon flyttade upp till Namsos tillsammans med lillebror Kjetil, en tid efter mig. En clownig bild är det, där jag sitter och apar mig framför kameran och vindlar med ögonen och låter ett dåraktigt smil klättra över ansiktet hållande en gitarr jag inte kunde spela på och någon fjollig solhatt löst på huvudet. Det fästande med denna bild är att här märks en annan uppsluppenhet som inte funnits tidigare. När jag nu sätter dessa två kort mot varandra så syns det mig tydligt vilka kontraster de bär. Trots att det på det sist-beskrivna kortet hänt alldeles förfärliga saker i mitt liv kan jag se (idag!), hur mycket mera liv det andas; blickens virilitet, leendet som återger en länge svunnen ärlighet, ett kroppsspråk, som trots den bildliga stillheten, lyser med en uppåtsittande hållning; ett liv i rörelse, liksom...
Livet är bra konstigt, egentligen. Den förändringen jag ser på dessa två kontrasterande bilder är inget mindre än enastående. Två kära minnen från en bottenlös tid, en tid som, när jag tänker efter, inte ännu har återställts till sina rätta element - jag är fortfarande präglad djupt av de kvalor som föddes där. Jag rotar ständigt i mina fickor efter spår, svar, till och med frågor att besvara i sinom tid. Tiden är det som ligger i mitt fat och det har jag allvärldens möjligheter av. Jag tänker ta chansen, såsmåningom, att luckra upp ytan, slå sönder myterna jag skapat i mig själv och sedan våga ta klivet helt ut och släppa loss det eko som ljudar i mig.
Ett tillsynes litet tilltag, två bilder i en mailbox, kan slå an stora toner i ett meloditrött verk, som ständigt letar nya stränger att spela på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0