Löptest!

I dag blir det löptest i gymmet!
En tanke jag haft ett tag nu, långt innan jag bestämde mig för att fimpa mina cigaretter var att ta ett test på rullbandet, så att säga, "before and after". Den dagen har alltså kommit och det känns riktigt bra!
I går kväll var jag med ett kompis-gäng i inomhus-hallen på Sannarp och spelade fotboll. Ett gäng som spelar i korpen och därför håller en nivå som kunde falla in i mitt eget.
Vi lirade i en timme i streck och det kändes - efter omständigheterna - oförskämt bra. Inga akuta behov av att kalla på "timeout" uppstod under tiden vi lirade och mina lungor kändes kort och gott bra! Naturligtvis var det slitsamt, vilket vore konstigt annars, men jag hade föreställt mig oändligt mycket hårdare tag krävandes från mina lungor. Det handlar ju trots allt om 27 års rökande...
Så idag är det alltså dags att dra på sig löpdojorna och sätta ribban för framtiden.
Framöver kommer det bli ett nytt test varje månad, hade jag tänkt för att på så sätt hålla koll på den där biten.
En annan sak jag hade i åtanke med gårdagens fotbolls-session var, att kolla huruvida mitt högerknä skulle palla. jag har ju slitit under en längre tid med detta vilket kanske framförallt hindrat mig i gymmet mer än någonting annat. Alla övningar som innebär bencurl och träning för lårets baksida har mer eller mindre fått gå bort då knät har kärvat just då. Bara nu på senare tid - det sista året - har jag kunnat köra lätt lätt med dessa övningar, vilket resulterat i att jag befinner mig en bra bit bakefter, på just det området.
Men skam den som ger sig. Från och med nu, dessa dagar, tänker jag hålla igång både lungor och knä på ett mycket mer "kärvänligt" sätt än att trycka i mig cigg-paket efter cigg-paket och börja rehabilitera mitt knä på bästa möjliga sätt genom att lägga in en, eller kanske två joggingrundor i veckan. Vi får se hur det kommer gå. Ett är ju i alla fall säkert: det hela känns riktigt riktigt bra!!
En tredje aspekt i det hela är även, att på sikt börja genomföra det jag påbörjade för ett par år sedan då jag tog min fotbollsdomar-licens. Kravet där för att få döma på vissa nivåer är att kunna genomföra ett löptest av 3 kilometer (vilket är sträckan jag skall ta i dag!) på 18 minuter, tror jag det är. Som det har varit hittills så har jag inte ens vågat ta testet, vilket i sin tur gjort att jag inte kunnat döma så värst mycket.
Ja, det och knät då`rå. Men nu är det på gång, var så säker!
:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0