Lite fritt om valet.

Det går väl inte att undvika att det snart är dags att närma sig valurnorna? Ett val som jag förövrigt inte får deltaga i eftersom jag är norsk medborgare. Det gör inte mig nämnvärt mycket, att inte få rösta alltså, även om jag nog känner mig mer svensk kanske, än norsk.
Hur som haver, det är ganska intressant att följa emellanåt, hur de olika partierna drejer av och an i förhållande till hur långt valkampanjerna skrider och hur det mesta spetsas till nu när dagarna börjar bli räknade. För det lär ju vara ett som är säkert: någons "dag" lär vara räknat när resultaten offentliggörs den 20 september!
Antingen det är Alliansens sista tre veckor vid makten eller Mona Sahlins sista pass vid det socialdemokratiska rodret, så kommer nåt att hända.  En stor förändring står vid dörren och för egen del skulle jag nog lagt mina pengar på att det lär bli Mona som får ta med sig sitt pick och pack och ta steget ner ett platå, eller två...
För även jag - som inte är något vidare insatt i de politiska blockens spel och "handgemäng" kan ju känna av hur sossarna seglas mer och mer akterut; hur fördömd tafatt Mona Sahlin framstår överallt där hon (försöker) engagera sig och sitt partis politik.
I andra ringhörnan står sig allt starkare - hur man än vrider och vänder på det - högern, den moderna sådana som faktiskt står sig relativt stort i den moderna världsbilden som alltjämt råder.
Jag tror, och återigen utan att vara närmare insatt i spelets vävnader, att det är just här sossarna har missat måltavlan en aning; tidens anda där ett allt större internationellt intresse råder och hur världen (och även lilla Sverige med den!) expanderar allt mer...
Någonting håller på att hända överallt i våran internationella gemenskap och här tror jag Alliansen anar en framtid redan, som de Röd/Gröna nog förbisedd, tyvärr.
Visst fan är det för jävligt med försäkringskassans ut-försäkringar och allt de gångna årens debatter om hur illa de utsatta de facto har fått det. Jag håller helt med! Men uppenbarligen ligger det någonting nytt i luften, i tiden som gör att den fruktansvärda politik som förts mot dessa inte tycks räcka till för att få Alliansen på fall - vilket man med lätthet skulle kunna tänka sig.
Det är detta som gör det lite extra kryddigt den här gången, spetsen liksom har blandats till med en ny typ av smak. Och jag kan bara känna hur spänningen faktiskt stiger i gommen vid varje ny Novus mätning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0