En liten inblick, bara...

Jag tycker det är ofantligt roligt och även spännande att Ahmad Ahmad skall deltaga i Mr.Olympia i Las Vegas nu till helgen. Det måste vara omöjligt att jämföra med någonting annat för honom att tävla på sin sports yttersta nivå. Jag gläds med honom och önskar all framgång han kan uppnå under dessa timmar, då allt ställs på sin spets i Vegas. Hela Sverige borde vara stolta!
Jag har följt hans blogg där han skildrar i bilder och ord sina steg på vägen mot tävlingen och ingen kan undgå att bli imponerad över hur han arbetar fram sin absolut livs bästa form. Disciplinen är makalös när professionella kroppsbyggare sätter i gång med sina dieter inför en kommande tävling och man kan inte annat än häpna...
Nu kan man säkert tycka vad man vill om professionella kroppsbyggare. Den yttersta eliten och deras livsstilar och hur de genom sitt hårda arbete uppnår kroppar som vi andra bara kan drömma om. Att det är fråga om "hjälpmedel" lär det inte vara någon tvekan om, men det saknar egentlig betydelse i sammanhangen. Ingenting kan ta ifrån dem det slit och oerhört hårda arbete som ändå ligger bakom. Ingen! De som har synpunkter bör hålla dem för sig själva och i stället bry sig om någonting annat, för hur det än är, så är de (kroppsbyggarna) värda all sin prakt...
Jag har själv tränat några år nu och ju mer man arbetar i ett gym ju större växer sig förståelsen fram hur imponerande deras resultat är.
Det här inlägget handlar överhuvudtaget inte om vilka hjälpmedel som används för att bygga muskler som på deras nivå, utan är endast min egen syn på deras enormt hängivna sätt genom träning och diet. Jag finner det mäkta imponerande och för att förstå lite bättre hur hårt jobbet egentligen är, har jag nu de senaste månaderna "testat på" hur det måste vara att deffa hårt med tidiga morgonpromenader och en relativt stramt hållen kost. Genom att försöka (utan att ens halvhjärtat gå in för det!) märker jag hur slitsamt det är att tvinga mig själv att avstå från alla de sug som lever inom mig från tid till annan. Jag kan ge efter för dem - och gör det också ganska ofta - men det kan inte de som jobbar som byggare. Och bara där står min aktning för dem högt. Disciplinen de framhäver i sig själva är av fantastiska kaliber och är ingenting för "den svaga människan".
Den intrikata balansräkningen mellan kostens intag och energins uttag, varvat med rätt sömnmängd samt det och det rätta träningspasset i gymmet, övergår alla mina förmågor. Genom att bara "smaka på" hur det ungefärligt går till, blir jag närmast slagen med häpnad - oansätt om jag "bara kör rent!" För hjälpmedel eller inte, arbetet kommer alltid att vara enormt och målmedvetenheten storartad, och sådant tycker jag väldigt mycket om och står sig högt i mina böcker!
Jag önskar Ahmad Ahmad och alla hans kombattanter i Las Vegas lycka till i helgen och ser verkligen fram emot att se dessa giganter stå på scenen flexandes och spexandes i strålkastarljusets vita sken. Jag har fått en liten inblick i hur pass mycket som krävs men kan i slutändan bara ana mig till vidden av det!
Lycka till AA och kör så det ryker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0