Förmåga till förändring!

Jag ser styrka i förändring - något jag är mest "nöjd över" med mig själv! Om jag skulle dela ner mina kvaliteter, så skulle jag stanna vid min förmåga att ta till mig förändringar, som den mest värdefulla av dem alla.
Vore det inte så, att jag hade kunna äga och hantera förändringar skulle min värld (och säkert andras också!) sätt väldigt annorlunda ut. Naturligtvis på gott och på ont, men jag väljer som vanligt att lägga fokus på det goda i saken.
Mycket kommer självklart också med åldern, det finns det ingen tvekan om. Man uppfattar världen och livet med andra ögon ju längre i livet man kommer och i takt med att erfarenheter skjuter en framåt, men det är inte därmed sagt att man undviker lidandet som sådant, bara för att man blir äldre med åren. Absolut inte! Och naturligtvis hänger det samman en mängd faktorer till hur, eller varför vissa aldrig kommer över vissa trösklar och finner sig själv stå och nöta på en och samma (fastnat) plats i tiden, livet - något som kan få katastrofliknande konsekvenser för den enskilda, långt längre än någon hade kunna föreställa sig.
I många fall - jag ser hur jag själv befunnit mig kring sådana fallgropar! - ligger den avgörande skillnaden i att äga förmågan att ta till sig en förändring. Att välja en ny väg, sätta sprätt på sin rädsla över det nya, det ovana, aviga för mig just där, just då...
Lika flummigt det kan låta, lika enkelt och petit är det. Det kan faktiskt vara så enkelt och lite utmanande som att välja säga JA istället för NEJ...
Ja till livet eller nej till livet! Så enkelt så man nästan blir arg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0