Guld värt!

Ännu ett nytt år står snart framför dörren. Julens allt sträv med stress och tankar har inte ens lämnat scenen innan ännu en förändring tar klivet in i handlingen och, ( för somliga) genererar än mer av den varan.
Jag vet att många sliter vid den här tiden med. Framtidsutsikter som ser dystra ut, bagage från det gamla som följer med in i det nya och ger kanske inte den "vila" man skulle önskat.
Många kanske tycker att "det nya året" ingenting har med någonting nytt att göra, överhuvudtaget, utan enbart ses som en förlängning av "det onda gamla?" Eller som en process som bara fortgår i det oändliga...
För min egen del kan inte julen och nyåret jämföras med varandra på det sättet.
Julens dystra tankar av svåra minnen avlöses nästan som med sång av det ankommande nya året. Som att simma länge under vatten och äntligen få komma upp till ytan och andas in ny, fräsch luft i sammanpressade lungor. Ungefär så är den bilden jag har av det nya året. Jag gillar det, med andra ord. Jag gillar möjligheten att ha/få en visuell punkt i tillvaron att börja om, starta nytt. För gudarna skall veta att det har funnits rum för sådant - och nog fortfarande gör...
Och jag tror även många med mig tycker lite likadant..
Men det är även lätt att "faila", har jag märkt.
Visst, nyåret genererar många ypperliga tankar om förändringar. Men lika lätt som det är att sätta sig ett mål, ett nyårslöfte, lika lätt är det även att misslyckas i företaget.
Jag vet - jag har gjort det många många gånger!
Men tanken, själva ideen om att försöka sig på en markant förändring kan vara guld värt. För ingenting säger att man inte kan infria löftet lite senare under det kommande året. Så gjorde jag när jag skulle sluta med droger, alkohol och cigaretter. Ja, även med mitt kriminella liv och leverne såg sin början till sitt slut i ett ett nyårslöfte...
"Rom byggdes inte över en natt". Allt till sin tid.
Ett nytt år är ett utmärkt sätt att markera för sig själv en önskan att göra sina förändringar. Kanske inte just vid det här nya året, utan senare, ett annat år....
Hur som helst, har man ju upplyst sig själv om en önskan... vilket är guld värt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0