Blott en enkel liten människa...

Jag gillar personligheten! Jag gillar skarpt hur den är det som formar oss människor, gör oss till den vi är och i mångt och mycket är ALLT vi är! Det gör den inte desto mindre spännande att ingen av oss egentligen vet ett dugg om den, heller...
Det finns oändligt mycket i livet vi tar för givet. Vi skapar oss självklarheter på löpande band, en inställning som kostar. Inte i valörer som pengar eller andra materiella rikedomar utan av oss själva vi, som den människa vi är. Den källa vi tar ifrån är personligeheten. Det är den som förändras genom den framfart vi har genom livets gång. Det är den som i själva verket är den ENDA vi har! Och vi kan ingenting om den...
personligehetn vi äger, var och en av oss, är så genomsyrande och självklart allomtäckande att vi snart glömmer bort att den ens finns. Nu går inte jag runt och funderar över detta särskilt ofta - förmodligen lika sällsynt som de flesta andra gör det (tagen för givet!), men ibland kan jag finna nöje i att till exempel sitta på ett utomhusfik och bara titta på människorna som passerar mig förbi. Jag menar inte titta på som i att studera dessa, utan bara lägga märke till hur olika alla är genom att enbart "scanna" deras yttre. Allt ryms i personligheten och även de mest uppenbara ytligheter är en betydande del av denna.
När vi talar om att vi alla är unika som individer så är det precis personligheten vi menar. Hur djuptgående den meningen går, kan vi bara ana oss till, men den delen som rör de enastående genetiska olikheterna, är blott en fraktion av sanningen bakom det hela. Och med de tankarna förbryllas jag än mer av det fantastiska vi är med om här i livet; att vara en fulländad och unik varelse med en personlighet inget annat liv äger tillträde till, överhuvudtaget.
Man kan bli snurrig om man tänker för mycket på det, och det kanske man skall också. Men ser jag till mig själv enbart, och om alla andra gjorde så också, ville vi nog snart upptäcka hur svårt det är att försöka simma över ett världshav... Och då är det blott en enkel liten människa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0