Låt inte ångesten gripa tag i hjärtat...

Det är inte ofta jag sitter och måste kämpa tillbaka tårar...
Söndagförmiddagen gick i minnesgudstjänstens tecken efter offren från Utöya och regeringskvarterets bombing i Oslo.
Hela inramningen var stark. Den välfyllda domkyrkan med alla sörgande människor, stillhet, tystnad och tända levande ljus, kraft...
Jens Stoltenbergs tal grep mig på det starkaste och fick min blick att flacka. Och det skall mycket till för att blötlägga dem, mina ögon...
Men så är det också mycket som har skett sedan fredagen...
Prästinnan talade varmt om att inte låta ångesten gripa tag i hjärtat och sannhet är precis vad det är: låt inte ångesten gripa hjärtat!
..
För oss "utomstående", vi som inte är direkt drabbade eller knytade, kan sådana oerhörda händelser te sig som lite "overkliga", för att försöka ge en förklaring på någonting omöjligt. För mig växte händelsen upp till ytan på ett annat sätt när jag tog del av av minnesgudstjänsten nu alldeles nyss.
Mina sedan länge uppbygda emotionella barriärer fick kämpa hårt för sin ställning under Stoltenbergs tal i domkyrkan - och då är jag ändå "en hård jävel..."
Andäktigheten är märkbart gigantisk även genom TV rutan... men det vi inte ser utan hör, är det som ger mig de största rysningar över huden: den hjärtskärande gråten från de pårörande som ekar genom den välfyllda kyrkan men som låter så obegripligt ensamt i ekot... Ingenting blir så verkligt som just då... precis ingenting!
Det jag gör, det det får mig att minnas är min egen sorg och jag kan ingenting annat göra än att känna med dem av hela mitt hjärta...
Låt inte ångesten gripa tag om hjärtat...

Kommentarer
Postat av: Susanne

Så sant! Hur det än är så vaknar vi liksom upp en smula när såna här hemska saker händer. Inser vad som är viktigt i livet. Förhoppningsvis öppnar vi våra hjärtan och visar varandra kärlek.



Ilska och sorg behöver vi få känna. Å lika viktigt är det sedan att släppa taget. det vi göder med vår energi växer sig större. Å sprider vi ilska och hat växer det sig större. Sprider vi kärlek, ljus och förlåtande - växer det sig större. Oerhört starka läkande krafter!



♥ ♥ ♥

2011-07-24 @ 13:29:23
URL: http://bloggsnusan.blogspot.com/
Postat av: Kjell

Så sant så sant, Susanne! :-)

<3

2011-07-24 @ 15:17:52
URL: http://ktorum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0