Utöya, Oslo, dagens ord...

Gårdagens händelser i Norge kan bara betecknas som högst dramatiska med bombningen av regeringskvarteret i Oslo och de högst oklara förhållanden som rådde på Utöya. Ju längre kvällen skred ju mer uppfattade man att en oerhörd tragedi hade ägd rum på Arbeiderpartiets ungdomsforbunds läger... Det talades sent i går kväll om att 8 - 10 unga människors liv hade släckts av en galen våldsman som löpt amok med handeldvapen...
..
Att vakna upp i morse och läsa nyheterna, kastade omkull hela mina tidigare "assumptions" om vad som skedd. Siffran som lyste mot mig där jag satt med mitt morgonkaffe i TV-soffan fick mitt hjärta att bulta nästan overkligt hårt i mitt bröst: så här långt på morgonen har det räknats till över 80 dödade unga människor...
Jag har nu i över 1 timme försökte att föreställa mig omfånget kring tragedin men känner (och vet) att jag inte vill lyckas. Hela gårdagen verkar som ett krigsminne fast jag inte ens kan föreställa mig ett sådant... Tankar bara snurrar och snurrar... Tankar om unga, glada människor på läger där de samlats tillsammans med 560 likasinnade kamrater och vänner en varm sommardag. Många hade säkert sätt fram emot detta en längre tid. Förväntansfulla...
Vi läser inte ens om händelser av den här magnituden i böcker! På något sätt spricker även fanatasins gränser genom det som inträffat...
Analyser av djupare karaktär får vänta. Nu, idag finns det endast rum och utrymme för tankar för de familjer och de som drabbats av detta oerhörda monster som krävt så många liv i Norge, på Utöya, av bomben i Oslo...
Det är knappt så tanken kan andas...

Kommentarer
Postat av: Susanne

Ofattbart....

2011-07-23 @ 09:41:46
URL: http://bloggsnusan.blogspot.com/
Postat av: Kjell

Ja Susanne, bortom allt...

2011-07-23 @ 09:47:05
URL: http://ktorum.blogg.se/
Postat av: vineet

have seen some of the pics & m really shocked.. My heart goes out to the families who've lost their dear ones..

2011-07-23 @ 10:44:58
Postat av: Kjell

Me too Vineet, I guess that`s about what we all can do in a time like this...

2011-07-23 @ 10:47:43
URL: http://ktorum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0