Japan...

Vad gjorde jag själv natten mot fredag, den som var så ödesdiger för, förmodligen miljontals människor i japan? Jo, jag levde mitt stillsamma liv och jag gick och lade mig till vanlig tid, runt klockan 2400.
Inte märkte jag några vibrationer som fick hus att rasa eller såg några vattenmassor som sköljde ner och bort hela städer... Inte hörde jag skräckslagna skrik från människor i nöd eller såg några av mina nära och kära rivas bort av framforsande bråte. Inte heller såg jag fordonen som sköljdes bort; bilar, lastvagnar, hela tågsätt eller skepp som krossades mot broar, berg eller bara "simpelthän försvann" från jordens yta... Jag somnade i lugn och ro med en go, skön känsla i kroppen...
...
Idag, ett par dagar senare slår jag bort tanken om att ens försöka begripa det omfång katastrofen spänner sig över, för jag är inte istand att göra det. Det ger varken mig själv eller de drabbade någon rättvisa.
Nej, det jag känner mig kapabel till att göra är, endast att stå tom bredvid och bara insupa de bilder som kablas ut över världen genom mediernas makalösa nät. Jag gapar och får knappt luft...
Bilderna, de som serveras ut till den nyfikna världens alla hörn, är som en skräckfilm med forsande vatten som plogar sig fram och över allt som befinner sig i dess bana. Land försvinner i vattenmassorna och tankarna går osminkat till de liv som följaktligen måste befinna sig i dem. Svårt att förstå, kort och gott...
...
Vi är lyckligt lottade som bor på andra sidan "denna rörliga världsdel". Framförallt i tider som dessa, flyter tacksamheten för just det upp till ytan. "En grimm reminder", men likafullt en påminnelse som passar bra i tiden då samhället i stort ser ut som det gör!
Fast såna tankar platsar inte in i dag. Idag är det tankar helt vigda åt främst det japanska folket, men även alla andra som också påverkas av den fruktansvärda händelsen där nede. Ingenting annat kan delas med det inträffade ...
Inga ord räcker faktiskt...
Att se bilderna som flaggas ut varje minut av varje timme är inget mindre än en plåga - dock bara en mikroskopisk bit av den plåga som miljoner japaner genomgår precis - just - nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0