Mycket skepp och hav...

Min uppmärksamhet påkallas av det dovt dånande ljudet av lastfartygets tutande som karakteristiskt ekar över stora vattenytor. Som vanligt när mina ögon möter industri-linjen nede vid hamnen, omgärdad av det öppna vattnet över mot Båstad, så känns det gott på något sätt inombords. Det ser så levande ut, tycker jag... Igenkännande..
Det tar ett litet tag innan jag ser skillnaderna i bilden - så som bilden brukar vara. Dånandet tar vid igen, och i samma ögonblick ser jag hur rörelsen bryter av bilden; lastfartyget som sakta, tyst likt ett djur om natten, bara glider ut från kajen. Bakgrunden har redan stannat upp, vilket ger helheten en surrealistisk underton, ett blickfång, en nästan knakande del av en verklighet som går i knas...
Men framför något är det ljudet som jag fäster mig vid, just nu. Det finns en storhet i det, en slags magnifik historik som sträcker sig genom tiden, greppar om mig och tar mig till städer jag sällan, alldeles för sällan är. Det spelar an på toner från min barndom - en tid som dammet lagt sig över och omkring för vad som känns som evigheter sedan...
Det var mycket hav i åren kring då jag var barn... mycket skepp och hav...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0