Ohyggligt på Huddinge häktet!

Ingen har väl kunnat undvika veckans brutala överfall på Flemmingsbergshäktet, som ledde till en ung kvinnlig plits död. Tragiskt i alla dess bemärkelser och skall bara inte kunde hända! Eller?
Det första som faktiskt slår mig, är att "där kom det!" Inte i någon positiv bemärkelse, inte överhuvudtaget - utan i den meningen att jag finner det oändligt konstigt, på gränsen till märkvärdigt att det inte hänt tidigare...
Nu i dag, följer jag ett debattprogram på TV`n där vissa utvalda aktörer diskuterar fram och tillbaka om det som inträffat. Skuld skylls i från sig, ansvar undanbedes och undviks, och hela problematiken skjuts bara fram och tillbaka mellan allihopa. Aktörerna i programmet diskuterar på en nivå som verkar "skärmad från verkligheten", detta till trots för att de är själva kärnan, själva väggarna i hela den organisation som det här dramat har utspelats i.
Jag har sätt insidan på alla dessa inrättningar, gått dessa vägar som den här dödsmisshandlaren gått, och jag vet med all säkerhet att det inte är något "undantag" att en ensam vårdare tar hand om intagna på det sättet som gjordes här...
Det som dock slår mig, är att inga som varit intagna på vare sig häkten eller anstalter deltar och ger sin röst i frågan. (Vilket av naturliga skäl inte önskas!!)
För det är långt i från någon "bomb" att just det här har hänt, inte alls! För om jag endast ser till hur jag själv var under den tiden då jag vistades där, både i och utanför kriminalvårdens ramar, så vet jag vilken "dubbelnatur" människor av den kategorien kan vara/är/har. Och det borde väl organen inom kriminalvården också vara högst medveten om, tycker man!
Men de agerar inte utifrån det perspektivet - hur mycket de än poängterar i TV, invaggad i snygga, svåruttalade ord och formuleringar: De ljuger så de förmodligen börjat tro på skiten själva!!
.
Det säger är att det "begåtts misstag i rutinerna!" Visst låter det fint? - nästan lite förlåtligt enkelt det hela, att deras kommunikation bara brustit lite lätt en helt vanlig kväll på kontoret... Va fan, det händer väl lite varstans, eller?
Jovisst, men inte med att personalen slås ihjäl som följd!
Jag ser det som ohyggligt nonchalant beteende av kriminalvårdarna ja, faktiskt av hela myndigheten - och för en säkerhetsansvarig (som debattören är) och sitta och försöka rädda sin stab, sin myndighet med ingenting annat än bortförklaringar inlindat med vilseledande ickefakta, får mig att rätt och slätt må illa! För så fort det händer saker som detta, så strömmar det fram olika uppgifter ifrån många olika håll inom de samma leden och i slutändan vet ingen vem som gjort vad, eller inte. Det klassiska är att det tillslut rinner ut i sanden och hela cirkusen fortsätter att gå sin gilla gång! För cirkus är precis vad det är!
.
Förövaren i det här fallet håller jag inte om ryggen för en sekund ens, tro inte det, men för ett antal år sedan blev en bekant av mig jagad av ett gäng plitar efter att han stuckit från en anstalt i Stockholmsområdet. De hann ifatt honom så småningom och satte sig på honom, körde knät i bröstet strax under halsgropen så han ströps. Det blev en liten artikel i tidningen av det hela, tiden gick och ingen hörde så mycket mera av det. Naturligtvis blev det förundersökning efter ett tag, men tydligen använde vårdaren reglementsenliga metoder och frikändes...
Inte för att den berättelsen egentligen hör hit och har definitivt inget förhållande med det regelrätta mordet på Huddingehäktet, förutom att hatet som existerar bland merparten av de intagna, får sin näring ifrån episoder som den. Och det faktum att ett så professionellt häkte" som det i Flemmingsberg begår ett så juvenilt misstag som att tumma på den yttersta säkerheten till den grad att det fick hända, är ingenting annat än skamligt i alla dess avseenden, och borde säga en hel jävla del om de styrande positionerna inom leden!
Förutom den stackarn som utförde det här dådet, så borde fler huvuden än hans rulla! Efter mitt tycke så ligger det fler bakom det här mordet än enbart förövaren! Och att sitta stilla och lyssna på en fjant till kriminalvårdens säkerhetsansvarige "förklara sig" genom ursäkter i svensk television, just makes me fucking sick!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0