Mina böcker..

Jag sitter här med två böcker framför mig, i mitt knä. Jag har skrivit dem själv. Utan att ha något förlag i ryggen förstås, har jag bara skickat in mina manus till ett boktryckeri och tryckt mina egna exemplar.
Känslan är egendomlig. Mina verk är det, mina egna...
Den ena är en 260 sidors filur med ett gäng "short stories", så att säga, där det mesta handlar om mitt liv, utdrag ur detta. Korta episoder som vävts in i ett slör av skönlitterära mönster och knutar. En oerhört effektiv metod att lätta ett nästan omänskligt inre tryck.
Den andra, en renodlad diktsamling på dryga 100 sidor. Den gillar jag bäst, av de två.
Det är något speciellt med dikt och den formen för prosa.
På korta, snabba rader kan man hinna få in så mycket känslor - faktiskt ett helt hav av dem.
Kraftfullt och effektivt kan de dämma upp flöden inom en som i långa tider tyckts vara helt omöjliga att stävja...
I diktsamlingen döljer sig min räddning. Den är en egen hyllning till det skrivandet som fick mig på rätt sida om livet - det som gör/gjorde att jag faktiskt står upp i dag...
Om jag ser på mitt liv som en kub, så bär dikten upp hela ena sidan med sitt enkla innehåll. Separerat från den resterande delen av mig ligger den där, inbunden i sitt svarta hölje, täckande mitt mörka inre och vägledande in i en öppenhet jag varit utan i nästan ett helt vuxet liv...
De är mina, de här två - bara mina..

Kommentarer
Postat av: PiaMari67

Och de vill du inte dela med dig?

Skulle vara trevligt att få ta del av dina livsverk, eftersom läsningen här på din blogg berör otroligt. Ditt sätt att skriva griper tag i en.

//Pia

2012-05-20 @ 17:56:57
Postat av: Kjell

:-) Tack, Pia!

Det skulle jag jättegärna gjort, men de finns endast i de exemplar som står i min bokhylla, som sagt...

Har aldrig haft de ambitionerna om att försöka få dem producerat genom något förlag - för det är de inte heller bra nog...

Men de är jätteroliga att ha. Skön känsla!

2012-05-20 @ 18:59:29
URL: http://ktorum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0