Träning som räddning.

En stor bidragande faktor till att "resan tillbaka" gått så smidigt som den gjort, är min träning, gymet! 
Det går inte att lägga under en sten att alla de timmar som gått åt mellan väggarna på Träningskompaniet har haft en spektakulär effekt på mig. Och i den meningen, menas inte enbart det kroppsliga..
Skall man bryta ett missbruk eller ett destruktivt beteendemönster, så ligger stora delar av hemligeheten att lyckas "på insidan". Kan låta aningen flummigt för många, men är det inte alls.
Det hela är väldigt självklart och down to earth - like naturligt som bitarna som faller på plass i ett pussel; allt passar ihop, går i varandra och bildar en fungerande helhet, en bild!
Som i mitt fall, var jag tvungen att byta ut "hela scenerier", beteenden som skapat sina landskap i mig som jag anpassat mig till. Jag var tvungen att släppa och byta ut, skapa rum, ytor åt andra influenser än de jag besatt. Träningen visade sig vara det svar jag krävde att ha som ersättningsmedel till mitt tillfrisknande - då jag bestämt tackat nej till andra (kanske mer) självklara vägar.
Jag ville göra detta själv, på mina villkor och på mitt sätt. Det blev en liten gambling som kanske kunde gått lite hur som helst, men jag visste i mig själv att min tid som destruktiv var förbi! Och ingenting var (för mig i allafall!) bättre att kanalisera överskottsenergi genom än att pressa mig själv på gymet!
Det gällde att omvandla!
Det var det avgörande ordet jag snappade upp. Jag förstod det i tanken och försatte mig i möjligheten att kunna exponera mig själv i en miljö där jag kunde handla!
 
Gymet har varit (och är fortfarande) min oas i tiden. Jag är det evigt tacksam för de möjligheter jag blivit presenterad för, och inte olikt en kärlek mellan människor, skapas en "växande-process" att utvecklas i. Man tar det för vad det är och man gör med det det man vill. I gymet är det full valfrihet!
Jag valde min väg, en väg jag fortfarande frodas i och trivs i, och som upptar den största delen av min fritid. 
För min del handlar det om (själv) respekt det jag gör där inne - och numera även ute...
Att träning enbart förbättrar den fysiska sidan av en människa tror jag tillhör en av de mest solklara myterna omkring oss i dag. Det finns en skarp koppling mellan vetskapen att träna fysiskt och en människas mentala tillstånd! 
Den riktiga och sanna glädjen i en människa, överviktig som smal, som spinkig eller som muskelberg, den som finns på ens insida syns som bekant inte på ytan. Det samma gäller välmående, något som i mångas fall behöver byggas upp från djupet, från insidan och sedan utåt..
Jag är skyldig mig själv att äntligen börja ta väl hand om mig själv...

Kommentarer
Postat av: Mr J

Intressant läsning! Gymmet är också en del i min "räddning".

2013-04-12 @ 08:38:42
URL: http://misterjag.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0