Gullbränna Konventet...

Så har den tiden återigen kommit då Anonyma Narkomaner i Halmstad har sitt årliga konvent. Ett riktigt populärt och genomgående vällyckat arrangemang, år efter år, som drar till sig hur många människor som helst! Även jag kan ses där ute en utav dessa tre dagarna... inte för att "be" (som jag någonstans ser framför mig i mitt inre att de gör!) utan för att ställa min nyfikenhet och för att återse gamla vänner och bekanta. Det här liksom blivit lite av en tradition på det sättet, ingenting annat.
Som jag tidigare skrivit om här inne, så varken köper jag eller delar NA's koncept. Jag tänker inte dra hela valsen en gång till, utan nöjer mig idag med att säga att det är ingenting för mig!
Nej, jag skiter i "politiken" och lutar mig mot människorna istället. Människor som idag är nyktra och i det här fallet till största delen på grund ut av just NA.
Varje år fylls luften av en slags spänning då jag beger dit ut till den idylliska campingen på Gullbränna, då jag aldrig har en aning om vilka som kommer dyka upp nyktra det här året. Ett flertal är återkommande - vilket är oerhört glädjande - men varje år tycks det finnas en och annan nykomling, någon ingen egentligen skulle ha trott kunde bli en nykter människa. Sådant tycker jag om.
Det är inte ovanligt att man stöter på någon där som man "låg i krig med" i svängen. En kort sekund kan det då uppstå en liten känslomässig konflikt, ett litet virrvarr och jag kan känna en antydan till hur jag "dras mot mitt gamla beteende". Men det är snabbt övergående eftersom viljan man har och äger idag vida överskrider de gamla diffusa minnena från igår. Och det tankesättet tror jag är en slags gemensam nämnare för de flesta som äntligen fått smaken på ett nyktert liv efter åratal på den dunkla sidan...
Hur som haver, jag gillar inte att bli för analytisk kring krokarna av NA. De har och står för allt det retoriska i den biten själva och jag vill bara leva, inte ge mig hän i "deras dravel", ha ha, så nu blir det att bege sig bort till Gullbränna och mingla, se vad man stöter på den här gången...
HALLELUJA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0